Sunnuntaina lähdin "ihan muuten vaan ajelemaan", ja lopulta päädyin kiertämään Emäsalon. Keli oli todella tyyni, ja aurinko paisteli pilvien lomasta sopivasti. Ajelin ulompaa reittiä, muita veneitä näkyi harvakseltaan - lomakausi taitaa todellakin olla päättymässä.

Emäsalon sisäpäässä, siinä sillan juuressa tulikin sitten tenkkapoo. Bensaa piti saada lisää, mutta ST1:ksi itseään mainostava asema ei hyväksynyt korttiani (S-pankki). Koetin vielä Electronia ja AmExiakin, mutta niistä jo arvasinkin, etteivät ne kelpaa. Ja käteismaksun mahdolllisuutta ei koko laitteessa ollut. Kahvilayrittäjä kertoi, että vastaavia ongelmia on ollut muillakin, ja kertoi senkin, että pumppu ei itse asiassa ole ST1:sen, vaan jonkun minulle ennestään oudon jakelijan. No, sain vinkin jatkaa matkaa Hamarin satamaan. Siellä SEOn mittari sitten toimi. Onneksi, varakannullisella en olisi kotiin asti päässyt.

Tankattuani Hamarissa Hallinpojan ja itseni lähdin kotimatkalle. Takaisin ajelin sisäreittiä, joka oli ulkoreittiäkin hiljaisempi. Helsingin päässä vilkastui vähän, ja samalla alkoi sitten näkyä näitä sankareita, jotka posottelevat menemään aaltorajoituksista välittämättä. Ensimmäisen mestarin oli pakko ehtiä Villingin ja Jollaksen väliseen salmeen ennen minua, joten ei muuta kuin plaanissa sisään ja sitten vasta vauhti pois. Aallokko oli sen mukainen. Toinen löytyi Hevossalmea lähestyttäessä, Jollaksen puoleista rantaa DC:llään (taisi olla Yamarin tai Bella) seuraten. Ja kolmas elämää suurempi hahmo sitten Kipparlahdella, sinertävällä Vatorin HT:lla plaanissa Hallinpojankin kotisataman ohi. Siinä oli pikku-bustereiden ja isompienkin veneiden kiinnitykset koetuksella, kun ohi mennään reilussa plaanissa veneenmitan päästä. TAMPIOT!!! Jos on noin kiire, niin vaihtakaa moottoripyörään ja ajakaa itsenne siltapilariin.

*** *** ***

Tekniikkaosio

Plotteri oikutteli taas alkumatkalla - vehje buuttasi itsensä pari kertaa, kunnes jumiutui. Ensin epäilin johdotuksia, mutta niistä ei löytynyt pikatsekkauksella mitään. Sadattelin jo vekottimen alimpaan helvettiin, mutta sitten iski oivallus - aparaattihan on pulpetin päällä suorassa auringonpaisteessa! Se ylikuumenee, oireet ovat ihan samat kuin PC:llä samassa tilanteessa. Sammutin plotterin kymmeneksi minuutiksi ja peitin sen merikortilla. Jäähdyttyään se toimikin ongelmitta koko nelituntisen loppumatkan.

***

Ohjauksesta en osaa vielä sanoa varmasti. Se toimi hyvin, mutta nestepinta oli laiturissa seisomisen aikana aivan hieman vajonnut. Oliko kyse siitä, että nestetilavuus on viileämmässä ilmassa pienempi, vai onko järjestelmässä vuoto? Oli miten oli, laitoin hieman lisää öljyä ennen liikkeellelähtöä, ja matkan päätyttyä nestepinta oli mielestäni samalla tasolla. Seuraan tilannetta. Aiemmin olen saanut kommentteissa vinkkiä, että hydrauliohjauksessa olisi liian pieni pumppu, tästä en ole vielä päässyt selville. Työsylinteri on ok, malli on UC94-OBF/1 ja riittää aina 150 heppaiseen koneeseen, mutta pumpun mallia en saanut vielä selville.