Hiljaista on ollut veneilyrintamalla. Ensin kärsin pitkään ylähengitysteiden tulehduksesta, enkä sen vuoksi juuri uskaltanut veneillä. Sitten ei enää ollut aikaa eikä kelejä.

No, Jussin alla lopulta pääsin vähän pidemmille reissuille, Helsingistä itään. Tuppaavat nuo mun reissuni suuntautumaan hyvin pitkälti sinne päin. Täytyy ihan varta vasten jossain välissä ottaa merikortti käteen ja suunnitella reitti oudommille, läntisille vesille. Juhannuspäivän keli oli hyvä, joskin paluumatkalla aallokko oli sisäväylälläkin aika korkeaa ja erityisesti terävää. Ryske oli sitten sen mukaista.

Laituripaikallani olen nyt ottanut tavaksi pysäköidä vene perä edellä, ja se tuntuu helpommalta etenkin tuulisella säällä, kun koneella voi "vetää" veneen paikalleen. Vähän se arvelluttaa, kun nyt veneen iso avotila on jotenkin "kutsuvan" näköisesti tyrkyllä. Koska venepaikka on kymmenmetrinen, niin olen ajatellut vetää veneen vielä ulommaksi, ja kulkua varten lankongin. Lankongin voisi sitten lukita, jolloin veneeseen ei pääsisi, muuten kuin naapuriveneen kautta kiipeilemällä - sikäli kun ne ovat laiturissa.

Vehkeet on pelanneet hyvin. Viime vuonna vaivannut katon vesivuoto on ainakin poissa, hydrauliohjauksesta en sano vielä mitään. Seurataan ja katsotaan. Koetan välttää ylenmääräistä varustelukierrettä tänä vuonna, jotta vene olisi aina lähtövalmiina. Viime kaudella veneessä oli usein niin paljon romua, ettei matkaan lähtö onnistunut, muuten kuin tyhjentämällä vene autoon matkan ajaksi. Söi vähän intoa matkantekoon...

Tämmöttisis tällä erää, vilkutetaan kun väylällä nähdään!

***

Vastaus ps:n kommenttiin: Lämppärin merkki on Thermic, käsitykseni mukaan se on Volvon tuotteita vuodelta miekka ja kilpi... Paikan vehkeelle tein niin, että siinä kuskin vieressä on se kaareva paneeli, jonka alla johdot ja muut kaapelit menevät piilossa. Otin sen irti, jolloin lämppärin sai ruuvattua kiinni alimpaan hyllyyn, ja matala polttoainetankki menee just sopivasti siihen alle. Pakokaasuletkun laitoin kabiinin kyljestä ulos. Raitisilmalle tein tähtiventtiilillä ja sadevesiritilällä varustetun aukon styyrpurin portaaseen. Ei sitä ole tänä kesänä tarvinnut kuin koekäyttää. Sen perusteella hajuhaittoja ei ole eikä äänikään ole paha päiväsaikaan. Syksyllä saa lämmintä ilmaa, tuulilasille pitämään ruudun auki, ja jalkatilaan pitämään varpaat lämpöisinä. Tarttee ottaa taas kuvia ja laittaa  tänne...

Tuo oli kiva kuulla, että trimmitasot auttoivat myös kiemurteluun! Kyllä ne on sitten itsellekin laitettava. Jää ensi talven hommiksi. Kun ei ole traikkua eikä sopivaa vetoautoa, niin venettä ei kauden aikana paljon ylös nostella.